Miałam spotkanie biznesowe z Prezesem Firmy Reklamowej
Spotkanie biznesowe pierwsza klasa MAM DOBRY DZIEŃ :)
Idealne spotkanie biznesowe, przebiega pomyślnie w pozytywnej atmosferze, towarzyszy temu wydarzeniu uśmiech, który wynika z pozytywnych relacji kontrahentów. Liczy się pierwsze wrażenie, podajemy sobie ręce w uścisku, pamiętając o tym, aby uścisk ten nie był zbyt mocny. Ręce nie powinny być spocone, dlatego dobrze nosić ze sobą chusteczki.
PODSTAWY
Ubiór oficjalny dla kobiety najlepszy żakiet lub marynarka + spódniczka lub spodnie, buty z zakrytymi palcami, czyste i zapastowane. Dla mężczyzny garnitur lub marynarka + krawat, wyjątek stanowi grupa IT np. programista, to jest zawód bez krawata. Czysta koszula. Czyste buty i wypastowane.
Włosy czyste schludna fryzura, ręce czyste, krótkie czyste paznokcie.
Dodatki: teczka, biwuar, notes, długopis
JAK ZROBIĆ DOBRE WRAŻENIE?
Ważne jest, aby nasz Klient poczuł się komfortowo, dlatego jeśli spotkanie organizujemy u siebie w firmie proponujemy kawę, herbatę lub wodę. Filiżanka lub szklanka wraz z łyżeczką powinna być czysta.
Miejsce spotkania powinno być w miarę odosobnione, tak aby odgłosy współpracowników nie zakłócały nam spotkania i poruszanych tematów. Stół czysty i pusty. Luksusem możemy określić użycie zestawu konferencyjnego.
NAJWAŻNIEJSZA JEST ROZMOWA
We wszystkich relacjach bardzo istotne znaczenie ma rozmowa i jej przebieg, dlatego powinniśmy starać się zaprzyjaźnić z Klientem, tak aby nasza rozmowa była przyjemna dla odbiorcy. Jeśli jesteś dobrym słuchaczem masz już połowę sukcesu, każdy lubi być wysłuchany i zrozumiany dlatego ważne są gesty i przekaz jaki wskazuje na nasze zainteresowanie rozmówcą. Czyli przytakujemy a między wierszami zadajemy pytania potwierdzające, czyli (rozumiem, że korzystają Państwo z nowoczesnych technologii?) Warto czasem odbiec od tematu i poruszyć neutralny lub interesujący Klienta temat typu podróż na Karaiby lub nurkowanie. Cały czas pilnujemy, aby rozmowa przebiegała komfortowo i w przyjaznej atmosferze.
ZWROTY GRZECZNOŚCIOWE i GESTY
O ile Klient nie zaproponuje inaczej stosujemy zwrot typu: Pan, Państwo, to bardzo ważne, aby nasz rozmówca czuł szacunek i powagę sytuacji jednocześnie.
Ułożenie rąk swobodne, najlepiej na stole, tak aby kontrahent widział nasze jawne intencje. Jeśli spotkanie przebiega w pozytywnej atmosferze nie trzęsą nam się ręce, gdyby jednak dopadł nas ten dyskomfort zawsze możemy trzymać ręce przyklejone do stołu unikając trzymania ich w powietrzu.
Nie splatamy rąk w postawie zamkniętej, pamiętamy o tym, aby nasza postawa była otwarta, dlatego warto czasem pokazać gest z otwartą dłonią np. przy gestykulacji to stwarza poczucie otwartości wobec rozmówcy. Bardzo ważne, aby panować nad odruchami, które nie są dobrze widziane np. wycieranie nosa, łapanie się za miejsca intymne, drapanie i inne.
Mam nadzieję, że to wszystko i niczego nie przeoczyłam. Pamiętajmy, aby na pożegnanie zafundować piękny uśmiech i pożegnać się poprzez uścisk dłoni. Jeśli czujemy, że nasze dłonie znowu się spociły pamiętajmy o chusteczce w kieszeni, aby dyskretnie osuszyć prawą dłoń.
Zobacz więcej